Standardy Ochrony Małoletnich

Preambuła
Działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie jest naczelną zasadą wszystkich podejmowanych działań przez personel Międzyszkolnego Uczniowskiego Klubu Sportowego Sari Żory. Każdy członek personelu traktuje podopiecznych z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Każda zawodniczka i każdy zawodnik powinni zostać otoczeni przyjaznym środowiskiem, którego fundamentem są przede wszystkim wartości takie jak: godność, tolerancja, równość i solidarność. Wartości te wspierają integralny rozwój dzieci i młodzieży pomagając im stawać się szczęśliwymi, zdrowymi i odpowiedzialnymi dorosłymi. Niedopuszczalne jest stosowanie wobec dziecka przemocy przez kogokolwiek i w jakiejkolwiek formie. Personel klubu sportowego realizuje te cele działając w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych danego klubu oraz swoich kompetencji.

 

Rozdział I
Objaśnienie terminów

§ 1

  1. Klub - należy przez to rozumieć Międzyszkolny Uczniowski Klub Sportowy Sari Żory z siedzibą w Żorach;
  2. Zarząd – należy przez to rozumieć Zarząd Klubu wskazany w Ewidencji Klubów Sportowych prowadzonej przez Prezydenta Miasta Żory;
  3. Personel - Personelem lub członkiem personelu jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej, członek klubu, a także wolontariusz i stażysta;
  4. Małoletni, dziecko – Zawodnik/Zawodniczka przed ukończeniem przez nie osiemnastego roku życia;
  5. Opiekun - należy przez to rozumieć osobę uprawnioną do reprezentacji i stanowieniu o małoletnim, w szczególności jego przedstawiciel ustawowy;
  6. Krzywdzenie małoletniego - należy przez to rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym personel Klubu, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
  7. Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich – należy przez to rozumieć wyznaczoną przez Zarząd osobę sprawującą nadzór nad realizacją niniejszych Standardów.
  8. Dane osobowe – wszelkie informacje na temat dziecka umożliwiające jego identyfikację;

 

Rozdział II
Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci

§ 1

  1. Zarząd i Personel Klubu posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci.
  2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka Personel podejmuje rozmowę
    z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.
  3. Personel monitoruje sytuację i dobrostan dziecka.

Rozdział III
Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka

§1

  1. W przypadku podjęcia przez Personel Klubu podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, ma on obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji Zarządowi Klubu. Notatka może mieć formę pisemną lub mailową. Wzór notatki stanowi Załącznik nr 1 do Polityki.
  2. Interwencja prowadzona jest przez Zarząd, który może wyznaczyć osobę do nadzorowania konkretnego przypadku krzywdzenia małoletniego. W takim przypadku dane osobowe tej osoby zostaną podane do wiadomości pozostałego personelu, dziecka oraz opiekunów.

§2

  1. Zarząd Klubu/osoba odpowiedzialna za nadzorowanie sytuacji wzywa opiekunów dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa, oraz informuje ich o tym podejrzeniu.
  2. Zarząd Klubu/osoba odpowiedzialna powinna sporządzić opis sytuacji szkolnej
    i rodzinnej Małoletniego na podstawie rozmów z dzieckiem, nauczycielami, wychowawcą i rodzicami, oraz we współpracy z Zarządem (w przypadku osoby wyznaczonej) ustalić plan pomocy dziecku.
  3. Plan pomocy dziecku powinien zawierać wskazania dotyczące:

a. podjęcia przez Klub działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym ewentualne zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej placówki;

b. wsparcia, jakie Klub zaoferuje dziecku;

  1. W przypadku gdy zgłoszono krzywdzenie dziecka przez członka personelu klubu, wówczas osoba ta zostaje odsunięta od wszelkich form kontaktu
    z zawodniczkami/zawodnikami (nie tylko dzieckiem pokrzywdzonym) do czasu wyjaśnienia sprawy.

§3

  1. W przypadkach bardziej skomplikowanych (dotyczących podejrzenia wykorzystywania seksualnego oraz znęcania się fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu) Zarząd Klubu powołuje zespół celem omówienia problemu z dzieckiem, w skład którego mogą wejść: Zarząd Klubu, opiekunowie, psycholog, trener prowadzący, inni członkowie Personelu mający wiedzę o krzywdzeniu dziecka lub o dziecku (dalej określani jako: zespół interwencyjny). Ilość osób zespołu ogranicza się do minimum.
  2. Zarząd Klubu informuje opiekunów o obowiązku zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura, policja, OPS itp.)
  3. Dalszy tok postępowanie leży w kompetencjach odpowiednich ww. instytucji.
  4. Ze spotkania sporządza się protokół.
  5. W przypadkach doświadczenia przemocy przez małoletniego (ze strony członka Klubu, rówieśnika lub innych, przypadkowych osób trzecich) z uszczerbkiem na zdrowiu i/lub gdy zagrożone jest życie przede wszystkim należy zadbać o bezpieczeństwo pokrzywdzonego małoletniego i bezzwłocznie zawiadomić służby pod nr 112.

§4

  1. Zarząd Klubu, Personel i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.

Rozdział IV
Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi

§1

  1. Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie.
  2. Personel traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby.
  3. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie.
  4. Personel realizując te cele działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych instytucji oraz swoich kompetencji.
  5. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują cały personelu Klubu.
  6. Znajomość i zaakceptowanie są potwierdzane podpisaniem oświadczenia.
  7. Komunikacja:
  1. Personel Klubu zwraca się do dzieci w sposób jasny i kulturalny. Dopuszczalny jest
    w wypowiedzi styl potoczny komunikacji, używanie pseudonimów, frazesów i innych słów pod warunkiem, że nie sprawia to dyskomfortu zawodników/zawodniczek.
  2. W komunikacji z dziećmi zachować należy cierpliwość i szacunek, słuchać uważnie i udzielać dzieciom odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i danej sytuacji.
  3. Nie wolno zawstydzać, upokarzać i obrażać dziecka.
  4. Nie wolno ujawniać informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci. Obejmuje to wizerunek dziecka, informacje o jego/jej sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej.
  5. Podejmując decyzje dotyczące dziecka, należy je o tym poinformować i postarać się wziąć pod uwagę jego oczekiwania.
  6. Jeśli pojawi się konieczność porozmawiania z dzieckiem na osobności, należy pozostawić uchylone drzwi do pomieszczenia i zadbać o to, aby być w zasięgu wzroku innych. Można także poprosić drugiego pracownika o obecność podczas takiej rozmowy.
  7. Zapewnij dzieci, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć Tobie lub innemu pracownikowi Klubu i mogą oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub pomocy.

 

  1. Kontakt fizyczny z dziećmi:
  1. każde przemocowe działanie wobec dziecka tj. uderzanie, szarpanie,  popychanie i inne przejawy kontaktu fizycznego, które w jakikolwiek sposób mogą naruszać integralności fizyczną zawodniczek i zawodników jest niedopuszczalne.
  2. kontakt fizyczny personelu z dziećmi może być stosowny, gdy spełnia on zasady bezpiecznego kontaktu: jest odpowiedzią na potrzeby dziecka w danym momencie, uwzględnia wiek dziecka, etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny.
  3. Dopuszcza się zatem kontakt fizyczny personelu z dziećmi w sytuacjach, gdy kontakt niezbędny jest do prawidłowego poinstruowania dzieci do ćwiczeń, a także pomocy przy przygotowaniu do treningu itp.
  4. Dopuszcza się kontrolowany kontakt odzwierciedlający warunki rozgrywki, jednakże niestwarzający niebezpieczeństwa dla zdrowia i życia dziecka.
  5. Dziecko w każdej chwili ma prawo odmówić dalszego kontaktu.
  6. Podczas dłuższych niż jednodniowe wyjazdów i obozów sportowych niedopuszczalne jest spanie z dzieckiem w jednym łóżku lub w jednym pokoju.

 

  1. Kontakty poza godzinami pracy:
  1. Co do zasady kontakt z dziećmi powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy personelu i harmonogramu treningów, meczów i innych, planowanych rozgrywek.
  2. Ze względu na sportowy charakter działalności Klubu dopuszcza się kontakt poza ww. godzinami oraz wymianę numerów telefonu, adresów email i innych danych kontaktowych potrzebnych do komunikacji, a także nawiązywanie kontaktów w mediach społecznościowych i komunikację przez narzędzia takie jak ProTrainUp, Messenger, Whatsapp itp.
  3. Kontakt personelu z dziećmi zachowuje kontekst merytoryczny związany z działalnością Klubu i zachowuje zasady wymienione w pkt. 7 „Komunikacja”.
  4. W przypadku, gdy personel i dziecko utrzymują na co dzień relacje towarzyskie lub rodzinne wymaga się od nich zachowania poufności wszystkich informacji dotyczących pozostałych osób wchodzących w skład kręgu towarzyskiego/rodzinnego.

 

  1. Działania z dziećmi:
  1. Zawodniczki i zawodnicy Klubu traktowani są równo bez względu na ich płeć, orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny
    i ich światopoglądy.
  2. Dyscyplinowanie i nagradzanie, prawa, obowiązki i konsekwencje działań Małoletnich zawodniczek/zawodników w obszarze działalności klubowej określone są w Regulaminie Klubu.
  3. Zasady wypoczynku dzieci podczas obozów sportowych organizowanych przez Klub są zgodne z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży.
  4. Zakazanym jest proponowanie małoletnim alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, jak również używać ich w obecności dzieci.
  5. Zakazanym jest przyjmowanie pieniędzy, prezentów od dziecka, a także rodziców/opiekunów prawnych dziecka. Zakazuje się wchodzić w jakiekolwiek relacje wobec dziecka lub rodziców/opiekunów dziecka. Mogą one prowadzić do oskarżeń
    o nierówne traktowanie bądź czerpanie korzyści majątkowych i innych.

 

  1. Korzystanie z szatni i łazienek:
  1. Jeśli zajęcia lub zawody odbywają się w nieznanym obiekcie, należy zdobyć informacje dotyczące tego, czy dzieci mają wydzieloną łazienkę i szatnię na wyłączność, czy są one udostępniane publicznie.
  2. Dorosłym nie wolno przebierać się w obecności dzieci ani znajdować się w szatni i łazience, gdy dzieci są rozebrane. Osoby dorosłe, w tym trenerzy lub opiekunowie, nie mogą korzystać z szatni i prysznica znajdujących się w tych samych pomieszczeniach co szatnie
    i prysznice przeznaczone dla dzieci. Należy zminimalizować ryzyko poprzez oddzielenie przestrzeni lub wyznaczenie godzin tylko dla dzieci. Zasada ta dotyczy także niepełnoletnich sędziów, trenerów, lub innych dzieci pełniących funkcje przypisane do personelu.
  3. Trener może wejść do szatni tylko w celu przeprowadzenia odprawy przed meczem. Jej godzina powinna być wcześniej zaplanowana i podana dzieciom do wiadomości tak, aby mogły przebrać się do czasu jej rozpoczęcia. Przed wejściem do szatni należy zapukać.
  4. W przypadku zajęć koedukacyjnych należy zapewnić dzieciom osobne łazienki i szatnie.
  5. Jeżeli dziecko czuje się niekomfortowo, przebierając się lub biorąc prysznic, nie należy wywierać na nim presji, aby to zrobiło. Zamiast tego należy je zachęcać do robienia tego
    w domu.
  6. Należy reagować na zgłaszane zachowania ośmieszające i zawstydzające między dziećmi – rozbieranie się dla “zabawy”, komentarze dotyczące wyglądu, wynikające np. z różnego stopnia rozwoju poszczególnych dzieci.

Rozdział V
Rekrutacja pracowników Klubu

§1

  1. W ramach rekrutacji nowych członków Personelu rozpoczynających pracę
    z małoletnimi w klubie, poza dostarczeniem podstawowych danych personalnych, prowadzona jest ocena przygotowania kandydatów do pracy z dziećmi oraz sprawdzane są ich referencje wg. przyjętych zasad:
  1. Przedstawienia przez kandydata dokumentacji potwierdzającej wykształcenie
    i kwalifikacje zawodowe;
  2. Złożenie przez kandydata informacji z Krajowego Rejestru Karnego (KRK);
  3. Klub pozyskuje o potencjalnym członku personelu dane z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym (RSPTS)

Rozdział VI
Zasady ochrony danych osobowych oraz wizerunku dzieci w klubie

§1

1. Klub zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie
z obowiązującymi przepisami prawa.

2. Klub, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.

4. Do publikacji, rejestracji i przechowywania danych dziecka wymagana jest pisemna zgoda rodzica lub opiekuna, zawarta w umowie członkowskiej.

5. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.

 

Rozdział VII
Zasady i sposób udostępniania Personelowi, Małoletnim i ich Opiekunom Standardów Ochrony Małoletnich

§1

1. Wszyscy Trenerzy i Instruktorzy Klubu zostają zapoznani z niniejszymi Standardami Ochrony Małoletnich niezwłocznie po ich opracowaniu i wdrożeniu, a w przypadku nawiązania współpracy przez Klub z nową osobą, Standardy zostają przekazane w pierwszym dniu współpracy.

2. Standardy Ochrony Małoletnich dostępne są na stronie internetowej klubu pod adresem www.muks-sari.pl oraz każdy z Trenerów i Instruktorów posiada papierową wersję do wglądu w dowolnej chwili.

3. Wszyscy Małoletni członkowie Klubu oraz ich Opiekunowie prawni zostaną poinformowaniu o wprowadzeniu Standardów w możliwie najkrótszym terminie po ich opracowaniu i wdrożeniu.

4. Małoletni Uczestnicy zostają poinformowani także o istnieniu wersji skróconej Standardów, która swoją objętością i formą jest dostosowana do ich możliwości interpretacyjnych. Wersja skrócona również jest zamieszczona na stronie internetowej Klubu.

5. Po opracowaniu i wdrożeniu Standardów każdy nowy Małoletni członek klubu oraz jego Opiekunowie prawni zostają poinformowaniu o ich istnieniu w momencie składania deklaracji wstąpienia do Klubu.

6. Zarząd na bieżąco monitoruje i okresowo weryfikuje Standardy, dostosowując je w miarę potrzeby do aktualnie obowiązujących przepisów prawa.

7. Wszystkie ewentualnie zmiany w Standardach wymagają poinformowania o tym fakcie wszystkich Trenerów i Instruktorów, a także Uczestników i ich Opiekunów prawnych.

Rozdział VIII
Monitoring

§1

1. Zarząd klubu wyznacza Prezesa jako osobę odpowiedzialną za Politykę ochrony dzieci
w klubie.

2. Osoba, o której mowa w punkcie poprzedzającym, jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Polityki, za reagowanie na sygnały naruszenia Polityki oraz za proponowanie zmian w Polityce.

3. Osoba, o której mowa w punkcie 1 tego rozdziału, przeprowadza w miarę potrzeb badania ankietowe monitorujące poziom realizacji Polityki wśród personelu klubu, zawodników czy rodziców.

5. Osoba, o której mowa w ust. 1 niniejszego paragrafu, dokonuje opracowania ankiet wypełnionych przez członków personelu. Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu, który następnie przekazuje zarządowi klubu.

6. Zarząd klubu wprowadza do Polityki niezbędne zmiany i ogłasza personelowi nowe brzmienie Polityki.

 

Rozdział IX
Przepisy końcowe

§1

1. Standardy wchodzą w życie z dniem uchwalenia ich przez Walne Zebranie Klubu.

2. Ogłoszenie następuje poprzez zamieszczenie Standardów na stronie internetowej Klubu, przesłanie Standardów w formie elektronicznej i/lub papierowej wszystkim Trenerom
i Instruktorom oraz poinformowaniu o fakcie ich opracowania i wdrożenia wszystkich Uczestników i ich Opiekunów prawnych drogą elektroniczną.

 

 

 

Akty prawne, na podstawie których oparte są Standardy Ochrony Małoletnich:

1. Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.);
2. Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606);
3. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1249);
4. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (t. j. Dz. U z 2022 r. poz. 1138 ze zm.);
5. Ustawa z dnia 24 maja 2000 r. o Krajowym Rejestrze Karnym. Dz.U. 2000 nr 50 poz. 580